In de Voorjaarsnota is aangekondigd dat de BPM-tabel voor plug-in hybride personenauto’s (PHEV's) per 2025 wordt vervangen door de reguliere BPM-tabel.
Waarom verandert de overheid dit beleid?
Momenteel geldt er een aparte tarieftabel voor de BPM van PHEV’s. Deze is strenger dan de reguliere tabel omdat het verschil tussen de geteste en werkelijke CO2-uitstoot bij een PHEV aanzienlijk groter is dan bij reguliere brandstofauto’s.
De Europese testmethode voor de CO2-uitstoot van PHEV’s wordt aangepast in twee stappen:
- 2025: met Euro 6e bis
- 2027: met Euro 6e bis FCM
Deze aanpassingen zorgen naar verwachting voor een realistischer beeld van de CO2-uitstoot van PHEV’s. Dit leidt tot een eerlijker BPM. Daarom is een aparte BPM-tabel voor PHEV’s niet langer nodig en zullen deze auto's in de reguliere BPM-tabel worden opgenomen. In de toekomst is er dus nog maar één tabel nodig. Duidelijk en overzichtelijk!
Wat betekent dit voor de BPM?
Een PHEV blijft natuurlijk een lagere CO2-uitstoot houden dan vergelijkbare auto’s op fossiele brandstof. Hierdoor blijft het aantrekkelijk om te kiezen voor een schonere en zuinigere PHEV. PHEV’s kunnen zo een belangrijke rol blijven spelen in de overgang naar volledig emissievrij rijden, zonder dat de inkomsten uit autobelastingen daaronder lijden.
Na 1 januari 2025 een PHEV rijden die nog valt onder de huidige, gunstigere Euro 6e typegoedkeuring? Dan profiteer je van een BPM-voordeel!
Voordat deze verandering definitief wordt, moet het plan nog worden goedgekeurd op Prinsjesdag (17 september) met de definitieve belastingplannen.
Wil je meer weten over de BPM wijziging voor PHEV's, of heb je vragen? Onze medewerkers staan voor je klaar.